Onderzoek laat zien dat 84% van de consumenten -wereldwijd- eerder een nieuwe aankoop doet bij hetzelfde bedrijf, als zij aan klantenbinding doen. Maar waar begin je? In dit artikel delen we 3 manieren en voorbeelden, zodat jij meer omzet kunt halen uit bestaande klanten.
Klantenbinding is het opbouwen van een duurzame relatie met je klant. Dit kan op verschillende manieren, tactieken en strategieën. Ze zijn allemaal gericht op het loyaal en tevreden houden van klanten, zodat zij nog een keer een aankoop bij je doen, je bouwt aan de status van je merk, organisatie of product en je merkbekendheid vergroot.
Klantenbinding zorgt ervoor dat je meer waarde haalt uit je bestaande klantenbestand. Niet alleen omdat je bouwt aan langdurige winstgevende relaties, maar ook doordat je hiermee ambassadeurs van je merk of organisatie creëert. En die bevelen je aan bij anderen en hebben het beste met je voor. Dit zie je terug in hun loyaliteit aan jouw bedrijf en de manier waarop zij over je communiceren met anderen.
Om een relatie met je klanten op te bouwen moet je weten wie je klanten zijn. Dit hoor je in gesprekken, maar dit kun je ook actief uitvragen. Bijvoorbeeld in een gesprek na aankoop of met een kort klanttevredenheidsonderzoek. Vraag daarin hoe tevreden je klanten zijn, maar vraag ook waarom ze wel/niet tevreden zijn. Hieruit kun je specifieke punten halen om je klantenbinding te vergroten.
Je wilt dat jouw klanten enthousiast zijn over je bedrijf, dat ze jouw producten aanbevelen terwijl ze op een verjaardag zitten en enthousiast zijn als jij iets nieuws op de markt brengt. Daarvoor is het nodig dat jouw klanten het gevoel hebben dat ze belangrijk voor je zijn, dat zij iets voor hebben op de mensen die nog geen klant zijn. Dat kun je op drie manieren doen:
Succesvolle klantenbinding bouw je op door je klant aandacht te geven op de juiste momenten. Geef ze het gevoel dat ze belangrijk zijn voor je bedrijf. Door aan de klantrelatie te bouwen, maak je klanten ambassadeurs van je bedrijf. Meer leren over het bouwen van waardevolle relaties met je klanten? Download het gratis whitepaper ‘Klantenbinding: van tevreden klant naar ambassadeur’.