Sluiten
Neem contact op

Klantenbinding: manieren en voorbeelden

Klantenbinding manieren

Klantenbinding: manieren en voorbeelden

Onderzoek laat zien dat 84% van de consumenten -wereldwijd- eerder een nieuwe aankoop doet bij hetzelfde bedrijf, als zij aan klantenbinding doen. Maar waar begin je? In dit artikel delen we 3 manieren en voorbeelden, zodat jij meer omzet kunt halen uit bestaande klanten.  

Wat is klantenbinding? 

Klantenbinding is het opbouwen van een duurzame relatie met je klant. Dit kan op verschillende manieren, tactieken en strategieën. Ze zijn allemaal gericht op het loyaal en tevreden houden van klanten, zodat zij nog een keer een aankoop bij je doen, je bouwt aan de status van je merk, organisatie of product en je merkbekendheid vergroot. 

Wat levert klantenbinding op? 

Klantenbinding zorgt ervoor dat je meer waarde haalt uit je bestaande klantenbestand. Niet alleen omdat je bouwt aan langdurige winstgevende relaties, maar ook doordat je hiermee ambassadeurs van je merk of organisatie creëert. En die bevelen je aan bij anderen en hebben het beste met je voor. Dit zie je terug in hun loyaliteit aan jouw bedrijf en de manier waarop zij over je communiceren met anderen. 

Beginnen aan het opbouwen van een relatie 

Om een relatie met je klanten op te bouwen moet je weten wie je klanten zijn. Dit hoor je in gesprekken, maar dit kun je ook actief uitvragen. Bijvoorbeeld in een gesprek na aankoop of met een kort klanttevredenheidsonderzoek. Vraag daarin hoe tevreden je klanten zijn, maar vraag ook waarom ze wel/niet tevreden zijn. Hieruit kun je specifieke punten halen om je klantenbinding te vergroten. 

Klantenbinding: manieren en voorbeelden 

Je wilt dat jouw klanten enthousiast zijn over je bedrijf, dat ze jouw producten aanbevelen terwijl ze op een verjaardag zitten en enthousiast zijn als jij iets nieuws op de markt brengt. Daarvoor is het nodig dat jouw klanten het gevoel hebben dat ze belangrijk voor je zijn, dat zij iets voor hebben op de mensen die nog geen klant zijn. Dat kun je op drie manieren doen: 

  • Focus op de financiën: hoe kan jij bestaande klanten extra voordeel geven? Welke speciale aanbieding, beloning of bonus kun je klanten bieden? Met deze manier bind je klanten aan je bedrijf op een rationeel niveau. 
  • Focus op communicatie: hoe kan jij ervoor zorgen dat jouw klant zich gezien en gehoord voelt? Wat zijn hun interesses, hun behoeftes, wat vinden ze leuk? Laat zien dat je hen kent. Speel in op voor hen bijzondere momenten. Dit vraagt om contactmomenten die voelen als intensief en persoonlijk, zodat een klant zich op sociaal-emotioneel verbonden voelt met je bedrijf. 
  • Focus op structureel een stap extra zetten. Laat in je producten, diensten en service zien dat jouw bedrijf aansluit op de wensen en behoeften van je klant. Je snapt hoe ze hun product willen ontvangen, maakt een beleving van speciale momenten in het proces en geeft bestaande klanten unieke opties binnen de producten of diensten die je levert.

Aandacht op de juiste momenten 

Succesvolle klantenbinding bouw je op door je klant aandacht te geven op de juiste momenten. Geef ze het gevoel dat ze belangrijk zijn voor je bedrijf. Door aan de klantrelatie te bouwen, maak je klanten ambassadeurs van je bedrijf. Meer leren over het bouwen van waardevolle relaties met je klanten? Download het gratis whitepaper ‘Klantenbinding: van tevreden klant naar ambassadeur’. 

Download het whitepaper over klantenbinding

Martine Renes - eigenaar Boxury
Artikel geschreven door:

Martine Renes

Deel dit artikel

Bekijk ook eens

relatiegeschenken

Unieke relatiegeschenken: waarom en hoe werken ze zo goed?

28 april 2023

Klanten binden met exclusieve relatiegeschenken

5 juli 2024

Kerst met Boxury 2024

25 juli 2024

Je eigen Roadshow!

Een volledig gewrapte geschenktruck of een stijlvolle pop-up geschenkmarkt.

Bekijk de mogelijkheden!