Een nieuwe medewerker zijn contract laten tekenen en dan verwachten dat ze snel productief zijn? Dat is niet meer genoeg. Wil je zorgen voor effectieve groei van je organisatie, dan wil je dat nieuwe medewerkers niet alleen snel weten wat ze moeten doen, maar dat ze zich ook snel thuisvoelen in het bedrijf. In dit artikel delen we 5 tips voor het succesvol onboarden van nieuwe medewerkers.
Onboarding vraagt meer van je bestaande medewerkers dan inwerken. Maar het levert ook meer op. Je geeft de medewerker niet alleen de gelegenheid om te leren hoe hij zijn nieuwe functie het beste kan doen, maar ook om te landen binnen het bedrijf en zich er snel thuis te voelen. Je wilt dat mensen zich welkom voelen in je bedrijf en snel hun draai gevonden hebben. Daar helpt onboarding bij. Maar waar moet je op letten?
Het onboarding proces moet al beginnen, zodra de nieuwe medewerker zijn handtekening heeft gezet. Denk aan alle praktische dingen die je moet regelen, zodat iemand een volledig functionele werkplek heeft. Maar ook aan de randzaken: zit de begeleider niet de hele ochtend in vergadering op de eerste dag, staan er kennismakingen gepland in de agenda’s om naaste collega’s te leren kennen en heeft je nieuwe medewerker alle praktische informatie wel? Weet hij de datum en tijd van de eerste werkdag, waar hij moet zijn en wat ze moeten meenemen?
Een goed proces geeft duidelijkheid voor alle betrokkenen. De nieuwe medewerker weet wat hij kan verwachten en collega’s weten wat er van hen wordt verwacht. Hoe meer hierin gestandaardiseerd wordt, hoe soepeler het onboarden van nieuwe medewerkers gaat. Natuurlijk kun je het wel aanpassen naar de specifieke medewerker, maar de standaard mag hetzelfde zijn. In het artikel ‘Wat is onboarding?’ lees je meer over het onboardingsproces.
Zorg ervoor dat de nieuwe medewerker zich welkom voelt, dit is een rol voor onder andere hun leidinggevende, collega’s en HR-medewerkers. Neem de tijd voor kennismakingsgesprekken en een eventuele bedrijfsrondleiding. Maar ook hier kun je al beginnen voor iemand start. Denk aan een persoonlijke kaart of een welkomstgeschenk dat precies aansluit bij je bedrijf. Kijk hoe je hierin verwachtingen kunt overtreffen.
Kijk waar je kunt standaardiseren en automatiseren. Denk aan toegang geven tot informatie en documenten, zoals regels over vakantiedagen, bedrijfspresentaties en het arbeidscontract. Dit bespaart tijd en geeft medewerkers de tijd dingen nog eens rustig na te lezen. In de eerste dagen komt er zoveel op iemand af, dat het fijn kan zijn om zelf te bepalen welke informatie je wanneer tot je neemt. Of gewoon nog eens na te lezen.
Waar inwerken na een week klaar is, duurt een onboarding proces langer. Check regelmatig bij de nieuwe medewerker om te horen hoe het gaat, welke vragen er zijn en welke dingen opvallen. Zo los je eventuele problemen snel op en krijg je weer nieuwe input voor verbeterpunten.
Een goed onboardingsproces kan het verschil maken tussen een nieuwe medewerker die snel op zijn plek zit en iemand die zo weer weg is. Door vroeg te beginnen, een duidelijk onboarding proces te hebben, voor een warm welkom te zorgen, gebruik te maken van technologie en regelmatig in te checken, kun je ervoor zorgen dat de nieuwe medewerker snel geïntegreerd is in het bedrijf en zich verbonden voelt met de organisatie. Voor meer productiviteit en minder verloop. Meer leren over onboarding? Download het praktische whitepaper voor succesvolle onboarding ‘Onboarding: overtref de verwachtingen van nieuwe medewerkers’.
Download het whitepaper over onboarding
Whitepaper Onboarding: overtref de verwachtingen van nieuwe medewerkers