Sluiten
Neem contact op

3 invalshoeken voor jouw klantenbinding

Klantenbinding invalshoek

3 invalshoeken voor jouw klantenbinding

Bij klantenbinding denken veel mensen aan loyaliteitsprogramma’s, zoals de Bonuskaart van de Albert Heijn of de ledenkorting van de ANWB. Maar klantenbinding is zoveel meer dan dat. Het kan ook anders. Hier deel ik drie invalshoeken die je kunt gebruiken voor jouw klantenbinding, zodat jouw klanten niet alleen klant – maar ook ambassadeur van je bedrijf worden. 

3 invalshoeken voor klantenbinding 

In een ander artikel over klantenbinding deelden we al de verschillende niveaus waarop je aan de loyaliteit van je klanten werkt. Je kunt focussen op financiën, op de communicatie en op structureel die stap extra zetten. Maar dit blijft nog vaag. Veel bedrijven en ondernemers blijven zoeken naar een invalshoek. Daar help ik je graag mee, daarom deel ik alvast drie invalshoeken.

Klantenbinding door branding 

Kies je voor klantenbinding door branding, dan ga je aan de slag met de indruk die je bij je klanten achterlaat. Ze weten niet alleen wat je doet, maar ook waarom je daar goed in bent en welke kennis je hierover hebt. Laat zien waar je verstand van hebt, zoals ik nu mijn kennis met jou deel in dit artikel. Denk niet dat mensen wel weten wat je doet, want dat is vaak niet zo. Deel wat je weet, welke kennis je in huis hebt en waarom jij goed bent in wat je doet. Voelt heel on-Nederlands, maar hiermee bouw je aan het goede gevoel dat mensen hebben bij je merk. Hoe meer iemand zich identificeert met een premium merk, hoe minder weerstand iemand door moet om de aankoop te doen.  

Ook het vieren van mooie momenten in de klantreis is een vorm van klantenbinding door branding. Samen dingen vieren schept een band. Denk aan de overhandiging van de sleutels bij een makelaar, het ophalen van je nieuwe auto of een feestelijke box voor een klant die al een/vijf/tien jaar jouw product gebruikt.

En heb je een nieuw product dat je wilt lanceren? Zorg dan dat je bestaande klanten mee laat delen in die spanning. Zij zijn vaak de eerste afnemers van het nieuwe product. Neem je klanten daarom mee in de introductie. Neem ze mee in het proces, geef sneak-peaks, deel kleine stapjes en vier de live-gang.

Klantenbinding door service 

Als je via deze invalshoek naar klantenbinding kijkt, dan zul je zien dat je meer kunt doen dan alleen goede klantenservice leveren. Door verwachtingen te managen en te overtreffen, zorg je voor open communicatie waarbij je jouw klant verrast. Dus stuur niet alleen berichten over de status van je bestelling, maar denk ook na over de stap daarna. Kun jij het gebruik van je product of dienst makkelijker of leuker maken? Hoe kun jij ervoor zorgen dat het voor je klant onmogelijk wordt om jouw product of dienst niet te gebruiken? Door hierbij te helpen, stijgt de waardering van jouw service.

Klantenbinding door de klantreis te verlengen  

Klanten die al iets bij je gekocht hebben, zijn eerder geneigd nog iets bij je te kopen. Moet je wel iets relevants voor ze hebben. Want anders zijn ze weg. Kijk dus naar de stap die jij extra kunt zetten ná de factuur. Welk probleem neemt de originele aankoop weg? Waar bevindt jouw klant zich nu in zijn leven? Is er een nieuw probleem waar jij de oplossing voor hebt? Welke oplossing past bij deze klant? Dit kan ook iets nieuws zijn, speciaal voor je groep trouwe klanten. Door steeds mee te bewegen met je klanten, blijf je samen groeien. Zij weten met elke aankoop beter dat jouw merk aansluit bij hun behoeften, waardoor je de klantloyaliteit steeds weet te verhogen.

Maak van tevreden klanten je beste ambassadeurs 

Door structureel te kiezen voor klantenbinding, investeer je in die kleine groep die voor het grootste deel van je omzet zorgt. De groep die vooraan staat als je een nieuw product lanceert. De groep die jouw ambassadeur is op verjaardagen, tijdens het sporten of op hun werk. Beloon deze groep voor hun vertrouwen en klandizie door tijd en aandacht aan ze te besteden. Ook zo enthousiast over klantenbinding? In ons whitepaper ‘Klantenbinding: van klant naar ambassadeur’ vind je nog meer informatie en praktische tips om consequent te bouwen aan de beste klantrelaties. Download het whitepaper hieronder.

Download het whitepaper over klantenbinding

Whitepaper Klantenbinding: van klant naar ambassadeur

Over Martine Drost 

Ik ben Martine, owner en founder van Boxury. Door creatief mee te denken met bedrijven zorgen we voor persoonlijke aandacht in een box. Zodat jouw klanten en medewerkers zich gezien en gehoord voelen. Ik geloof in het creëren van zintuigprikkelende ervaringen die mensen beleven, in plaats van het bijna gedachteloos consumeren van producten. Daarom verpakken wij waardering in een bijzondere box die een blijvende indruk achterlaat.

Martine Renes - eigenaar Boxury
Artikel geschreven door:

Martine Renes

Deel dit artikel

Bekijk ook eens

relatiegeschenken

Unieke relatiegeschenken: waarom en hoe werken ze zo goed?

28 april 2023

Klanten binden met exclusieve relatiegeschenken

5 juli 2024

Kerst met Boxury 2024

25 juli 2024

Je eigen Roadshow!

Een volledig gewrapte geschenktruck of een stijlvolle pop-up geschenkmarkt.

Bekijk de mogelijkheden!