Als jij op zoek bent naar tips voor klantenbinding, dan weet je al hoe belangrijk de groep loyale klanten is voor een bedrijf. Ze zorgen voor het grootste deel van je omzet, zijn lang klant en vormen een groep trouwe ambassadeurs van je bedrijf. In dit artikel lees je 5 tips om de klantloyaliteit te verbeteren.
Het is makkelijker om meer omzet te halen uit bestaande klanten dan meer omzet te halen uit nieuwe klanten. Als je tenminste een goede relatie hebt met je klant. Hoe beter de relatie, hoe loyaler je klant. In een onderzoek van IBM gaf 88% (!) van de consumenten aan dat hun ervaring met een bedrijf één van de belangrijkste succesfactoren is voor een herhaalaankoop. Niet alleen bij de aankoop, maar ook tijdens het proces daarna. Je wilt klanten aan je binden, zodat je samen een waardevolle relatie opbouwt.
Soms lijkt het wel alsof het de hele wereld niet snel genoeg kan gaan: als consumenten iets willen kopen, willen ze dat nu. Toch blijkt uit recent onderzoek van Gallup.com dat we zorgvuldigheid belangrijker vinden dan snelheid. Echt goede service is dus nog altijd meer waard dan snelle service.
Een relatie draait nooit om de grote dingen, maar juist om de kleine gebaren. De gebaren waaruit blijkt dat iemand jou echt kent. Dat iemand ziet wat je belangrijk vindt, naar je geluisterd heeft toen je iets vertelde. Dat werkt in klantenbinding net zo. Klanten willen zich ook gezien voelen. Ze willen dat je aandacht steekt in jullie relatie. Laat zien dat jij je klant als geen ander kent en bezorg hen een bijzondere ervaring in de periode dat jullie een relatie hebben.
En net als in iedere relatie zal het niet altijd goed gaan. Er gaat iets fout of er lopen dingen anders door omstandigheden buiten jouw macht. Dat kan gebeuren. Maar dan is het wèl belangrijk dat je daar duidelijk en eerlijk over communiceert. Informeer wat jij hebt gedaan om de fout of het probleem op te lossen, houd je klant op de hoogte en blijf communiceren over de voortgang van de oplossing. Zo blijf je klanten aan je binden, ook als het niet loopt zoals jij en je klant zouden willen.
Heb je net een bestelling gedaan, krijg je het volgende product alweer onder je neus. Mensen haken snel af als ze het gevoel hebben dat iemand hen iets wil verkopen. Wil je je klantenbinding verbeteren, dan moet je dat stukje verkopen loslaten. Je wilt dat iemand het leuk vindt om klant bij jou te zijn, daar trots op is. Dat vraagt van jou om te investeren in klantenbinding. Ook als het niet direct omzet oplevert. Zorg dat je weet wat er speelt bij je klanten, maar vraag dit ook regelmatig uit. Zo laat je zien dat je de mening en ervaring van je klanten belangrijk vindt. Daarnaast geeft het jou de mogelijkheid om in te spelen op deze momenten en te bouwen aan de klantloyaliteit.
Waarom switchen mensen van energieleverancier? Omdat ze bij hun nieuwe leverancier korting krijgen. Waarom wisselen mensen van telefoonprovider? Omdat ze bij die andere provider allemaal leuke extra’s krijgen. Waarom kies je niet meer voor je oude makelaar? Omdat je daar niks meer van hoorde na aankoop van je huis. De meeste bedrijven investeren in nieuwe klanten en stoppen daarna. Je krijgt als je klant blijft niks extra’s. Dat kan en moet anders als jouw bedrijf aan langdurige klantrelaties wilt bouwen. Beloon niet alleen de tevreden klanten, maar beloon ook je meest trouwe klanten. Ook nadat je de factuur hebt verstuurd. Zet niet alleen de puntjes op de i, maar ook de streepjes door de t. Zorg dat jij je onderscheidt door je trouwe klanten wèl te belonen.
Wil je meer leren over klantenbinding en de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Download ons gratis whitepaper. Hier delen we meer over het creëren van de meest loyale klanten, maar ook verschillende invalshoeken die je kunt gebruiken voor jouw strategie voor klantenbinding. Download het whitepaper ‘Klantenbinding: van tevreden klant naar ambassadeur’.