Een zakje paaseitjes rond Pasen, een kerstpakket van de groothandel: je wilt meer doen dan de standaarddingen om waardering te uiten naar je medewerkers. En dat kan. In dit artikel neem ik je mee in de verschillende soorten waardering die je kunt uiten en hoe je dit kunt op een manier die echt binnenkomt.
Waardering door je leidinggevende of door het bedrijf waar je voor werkt leidt tot betere prestaties. Uit onderzoek van het Amerikaanse bedrijf Gallup blijkt dat werknemers die zich gewaardeerd voelen beter presteren, meer werk verzetten en zich meer betrokken voelen bij het bedrijf. Ook gaven werknemers in dit onderzoek aan dat ze een persoonlijk blijk van waardering belangrijker vinden dan een financiële beloning. Reden genoeg om wat vaker te laten merken dat je blij bent met de mensen die bij je werken.
Natuurlijk vinden mensen het fijn om te horen dat je ze waardeert. Maar hoe specifieker je bent, hoe meer je jouw medewerkers laat merken dat je hen ziet en hoort. Daarom deel ik een aantal soorten waardering die je uit kunt spreken, zodat je nooit zonder inspiratie hoeft te zitten.
Waardering van de persoon. Geef medewerkers persoonlijke aandacht. Begroet medewerkers als je binnenkomt, toon interesse in iemands leven en leef mee met bijzondere momenten. In goede en in minder goede tijden.
Waardering van de resultaten. Jij kunt als werkgever de grote lijnen uitzetten, maar je medewerkers zorgen dat die lijnen ook gevolgd worden. Beloon medewerkers voor de behaalde resultaten. Laat merken dat je ziet wat ze bereikt hebben.
Waardering voor inspanning. Soms lukken dingen niet. Dat kan. Een verkoop die niet gelukt is, een implementatie die langer duurt of een project dat toch meer kost dan beoogd. Bekijk dan wat er wel goed gaat. Zet iemand alles op alles om creatieve manieren te vinden om zoveel mogelijk binnen budget aan jullie kwaliteitsstandaard te voldoen? Heeft een medewerker zich vol overgave op die implementatie gestort? Kijk niet alleen naar resultaten, maar ook naar de weg die je medewerkers afleggen.
Waardering van kwaliteiten. Hoe creatief je marketingafdeling steeds nieuwe manieren verzint om jullie klanten te binden, hoe je sales-team ervoor zorgt dat nieuwe klanten zich welkom voelen of hoe de office-managers zorgen voor alle taken achter de schermen? Benoem de kwaliteiten die je ziet.
Het makkelijkst is een persoonlijk compliment te geven als je bij iemand langsloopt. Maar je kunt ook kiezen voor een kaartje, een traktatie of een cadeau. Mogelijkheden genoeg, hoe zorg je er nou voor dat je waardering echt overkomt?
Maak het zo persoonlijk mogelijk. Richt je dus op de persoon of een team binnen je bedrijf. Bekijk dit voorbeeld eens:
Het is in principe dezelfde boodschap, maar de tweede komt heel anders binnen bij medewerkers.
Maak het concreet. Benoem wat je precies waardeert en waarom. Het liefst met specifieke voorbeelden of bepaalde details die je compliment onderbouwen.
Spreek vanuit een persoon. Zorg dat herkenbaar is van wie het compliment komt. Dat kan de CEO zijn van het bedrijf, maar ook de manager van een afdeling of team.
Wees creatief. Kijk hoe je mensen kunt verrassen, hoe je origineel kunt zijn en kunt blijven variëren. In de waardering die je uitspreekt, maar ook in hoe je dat doet.
Doe het met aandacht. Je medewerkers waarderen is belangrijk en het is goed dat je hier aandacht aan wilt besteden. Laat hen die aandacht dan ook voelen. Stop het in de attentie die je regelt, in de tekst die je schrijft of in het schouderklopje dat je geeft.
Met Boxury regelen we regelmatig bijzondere uitingen van waardering voor medewerkers. We helpen bedrijven die hun medewerkers willen laten voelen dat ze ‘one of a kind’ zijn. Alles lijkt nu groots en massa, maar klein en intiem is niet alleen leuker – maar ook veel effectiever. Kijk hier dus naar als je een cadeau wilt regelen voor je medewerkers. Hoe kun je ervoor zorgen dat zij zich gezien voelen?
Door vanaf de eerste dag aandacht te besteden aan je medewerkers, investeer je in de productiviteit van medewerkers, het tegengaan van ziekteverzuim en ongewenst verloop. Daarom zien we dat steeds meer bedrijven zich verdiepen in het onboarding proces. Dit is meer dan alleen wat extra aandacht tijdens het inwerken. Meer weten over onboarding en hoe je medewerkers bindt aan je bedrijf? Download hieronder het gratis whitepaper ‘‘Onboarding: overtref de verwachtingen van nieuwe medewerkers’.
Whitepaper Onboarding: overtref de verwachtingen van nieuwe medewerkers
Ik ben Martine, owner en founder van Boxury. Door creatief mee te denken met bedrijven zorgen we voor persoonlijke aandacht in een box. Zodat jouw klanten en medewerkers zich gezien en gehoord voelen. Ik geloof in het creëren van zintuigprikkelende ervaringen die mensen beleven, in plaats van het bijna gedachteloos consumeren van producten. Daarom verpakken wij waardering in een bijzondere box die een blijvende indruk achterlaat.